Hvorfor er det noen som har penger og noen som ikke har penger? spør Kurt.
Det er kanskje fordi noen er uheldige og andre er heldige, sier Anne-Lise.
Hva er vi?
spør Kurt.
Oss er det ikke synd på, sier Anne-Lise. Vi har alt vi trenger. Vi har mat og klær og truck og enda mer. Det er mange som har det verre enn oss, sier hun. Vi skal ikke klage.
Jeg syns godt vi kan klage litt, sier Kurt.


I siste vinteren kom jeg og en veldig søt gutt gående hånd i hånd nedover gata. Det snødde og alt var hvit og pent. Vi snakket og lo og jeg var forelsket. Den søte gutten fortalte meg om Erlend Loes ”Kurt”-bøker. Loe har skrevet barnebøker med hovedperson som heter Kurt. Kurt er truckfører og han kjører trucken sin frem og tilbake på kaia hele dagen. Kurt har en kone og tre barn og de er veldig lykkelig. Jeg hadde ikke lest ”Kurt”-bøker men de hørtes bra ut. Seinere kjøpte den søte gutten til meg en stor bok som inneholder tre ulike Kurt-bøker (”Fisken”, ”Kurt blir grusom” og ”Kurt, quo vadis?”).

Kurt-bøker forteller om drømmer. Hva skal du gjøre, om du finner den største fisken i verden? Fisken som er så stor at du ikke behøver å gå til jobb igjen. Du kan bare spise den fisken for neste år og gjør hva du vil. Og hva skal du gjøre, om du finner den strøste diamanten i verden og blir veldig, veldig rik?


Jeg har hørt om en mann som var helt vanlig, akkurat som deg, og da han fikk mange penger, ble han grusom.
Hvordan grusom? spør Kurt.
Veldig grusom, sier Anne-Lise. Han sluttet å være snill og ble slem mot alle.
Slik skal jeg aldri bli, sier Kurt.
Lover du det? spør Anne-Lise.


Kurt kan forsøke de her ulike drømmer og vi kan se hva skal skje. Hvordan er livet, om du kan realisere alle dine drømmer? Kurt vil være fri, rik og ansett. Han er kanskje ikke veldig klok og han er alltid heller ikke veldig sympatisk. Men heldigvis har han ei veldig intelligent kone.


Alle kan ikke bli statsminister, Kurt. Men du er jo den beste i verden til å gjøre truck, og jeg vil at du skal vite at jeg er glad i deg, selv om du er litt gal og grusom. Slutt å sag, og kom hjem. Vi savner deg.


Jeg syns ”Kurt”-bøker er veldig morsomme og de forteller om drømmer vi alle ha. Kurt er som vi alle. Han vil være mer og bedre og dessverre ender han alltid med problemer. Stakkars Kurt! Men andre mennesker i bøker er heller ikke veldig sympatisk... De doktorene er de verst.


Kjører du fremdeles truck? spør doktoren.
Ja, sier Kurt.
Trives du med det? spør doktoren.
Jeg liker godt å kjøre truck, sier Kurt. Det har jeg alltid likt.
Doktoren nikker. Men det er vel ikke så viktig, sier han.
Hva mener du? spør Kurt.
Jeg mener at det å kjøre truck umulig kan være like viktig som en del andre jobber, sier doktoren.
Hva slags andre jobber? spør Kurt.
Min jobb, for eksempel, sier doktoren. Eller min kones. Vi er doktorer begge to. Vi passer på at folk er friske og raske. Det er veldig veldig viktig. Hvordan tror du det ville gå hvis alle gikk rundt og var syke hele tiden?
Nei, det hadde vel ikke gått så bra, sier Kurt.
Der ser du, sier doktoren.
Men jeg syns det er viktig å kjøre truck også, sier Kurt.
Har du for eksempel personsøker? spør doktoren.
Hva er det? sier Kurt.
Kurt vet ikke hva personsøker er! roper doktoren til Doktor Nina og en gruppe andre doktorer som står litt lenger borte.
Alle doktorene ler temmelig høyt.