I kvinnenes øyne hadde han alltid vert annerledes enn har var i virkeligheten, det var ikke ham selv de hadde elsket i ham, men en mann som deres fantasi hadde skapt, og som de begjærlig hadde søkt etter hele sitt liv; og når de så hadde oppdaget sin feiltagelse, hadde de likevel elsket. Og ikke en eneste av dem hadde vert lykkelig med ham. (Oversatt Geir Kjetsaa)

 

Som dere vet har jeg planer om å begynne å lese mer på norsk. Så jeg gikk til bibliotek og lånte den første boken som jeg fant. Vel, det er ikke helt sant. Jeg lånte det første tynne boken som jeg fant. Anton TsjekhovsDamen med hunden”, fint! Jeg liker noveller hans, så jeg kan godt tenke meg å lese dem også på norsk. Når jeg gikk hjem åpnet jeg boken og så at det ikke var en novellesamling, men bare en eneste novelle, nemlig ”Damen med hunden”. Ok, da blir det enda lettere for meg å lese en hel bok på norsk, om den boken inneholder bare en novelle!

”Damen med hunden” forteller en historie om en trist kjærlighets affære. Dmitri Gurov og Anna Sergeyevna møter i Jalta. Gurov har vert utro mange ganger mot sin kone, for Sergeyevna er dette første gang. Begge tror at de aldri skal møtes igjen, men etterpå kan de ikke la vare å tenke på hverandre.

 

- Vi skilles for alltid, det er som det må vare, for vi skulle aldri ha truffet hverandre. Nå, Gud vare med Dem.

 

Hva jeg syns er den mest interessante i denne historien er alle de damene som tidligere har forelsket seg i bankmann Gurov. Hva i all verden ser de i denne slemme mannen? Kanskje Anna Segeyevnas utbrudd hjelper å forstår:

 

 

- Hvordan skulle jeg kunne rettferdiggjøre meg? Jeg er en dårlig, simpel kvinne, jeg forakter meg selv og drømmer ikke om å rettferdiggjøre meg. Det er ikke min mann jeg har bedratt, men meg selv. Og ikke først nå, jeg har allerede gjort det lenge. (…) Da vi ble gift, var jeg tyve år, jeg var syk av nysgjerrighet, jeg ville noe bedre; det må vel vare et annet liv, sa jeg til meg selv. Jeg vil leve!

 

Før i tida var det ikke mulig for kvinne å leve sitt eget liv. Det viktigste var  å gifte seg og alle disse nysgjerrige damene, som ville leve hadde ikke mulighet å gjøre det. Kanskje det mest spennende de kunne gjøre var å være utro. Om du hadde ikke mulighet å studere, jobbe, reise eller vare politisk aktiv kunne du i hvert fall vare utro og prøve å finne den ekte kjærligheten. Så trist og kjedelig.

Vel, uansett, likte jeg novellen og skal lese mer Tsjekhov seinere. Og min neste norske bok skal vare en tegneserie av Neil Gaiman, bare vent og se!