Kuten lupasin, olen nyt ryhtynyt lukemaan enemmän novelleita. Aloitin ensimmäiseksi Riina Katajavuoren novellikokoelmalla ”Kirjeitä Jekaterinburgiin”. Valitettavasti täytyy myöntää, että en täysin vakuuttunut. Kyse ei ole siitä etteikö Katajavuori osaisi kirjoittaa, sillä itse asiassa hän kirjoittaa todella hyvin. Katajavuori tekee hienoja pieniä havaintoja ja kirjoittaa auki asioita, jotka kaikki tietävät ja muistavat, mutta eivät tule sanoneeksi ääneen. Mutta silti.
Jotenkin useimmista novelleista jäi tunne, että ne olivat tavallaan liian pieniä. Täynnä hienoja havaintoja ja tuokiokuvia, mutta kokonaisina tarinoina novellit eivät täysin kantaneet. Kuulostaa tyhmältä sanoa näin, mutta jollain tapaa tarinat olivat liian hiljaa, niissä ei tapahtunut paljonkaan tai nuo tapahtumat olivat liian tavallisia ja harmaita. Tähän ikään mennessä olen lukenut jo niin monta tarinaa avioeroista ja vankilakierteessä elävistä lähiöpojista, etten oikein saanut mitään uutta irti näistä novelleista. Henkilöt oli hyvin kuvattu, he selvästi elivät ja hengittivät, mutta jollakin tapaa noiden novellien takaa ei löytynyt tarpeeksi voimakasta perustelua sille miksi juuri nuo novellit kannattaisi lukea. Odotin koko ajan, että tarinoihin tulisi jonkinlainen käänne, yllätys, halkio, joka nostaisi ne uudelle tasolle, mutta yleensä sitä ei tullut tai jos käänne tuli oli sekin liian ilmeinen ja odotettavissa.
Kokoelmassa oli kuitenkin kaksi
novellia, jotka olivat huomattavasti muita parempia ja
kiinnostavampia. Novelli ”Viimeinen joulu” kertoo melko
tavallisen avioeroperheen tarinan, mutta hyytävän tarinasta
tekee, että nelihenkisestä perheestä vain kolme saa
oman äänen ja neljäs, teini-ikäinen isosisko
Stiina pääsee kuuluville vain muiden kommentoidessa hänen
toimintaansa. Pienistä vihjeistä saa kuvan, että juuri
Stiina tietää ja ymmärtää koko perheestä
jotakin mitä kukaan muu ei sano ääneen tai suostu
huomaamaan. Ja juuri hänen äänensä täydellinen
puuttuminen tekee novellista pelottavan. Erittäin hyvä esimerkki siitä, kuinka se mikä jätetään sanomatta saattaa olla kaikkein täekeintä.
Alkoi itkettää. Pakko minun
oli ne ottaa, piti tehdä lättyjä, luoda tunnelmaa
lapsille. Kotona kananmunilla oli sen paskiaisen voitonrimuinen ilme,
kun ne olivat pysyneet ehjinä, ihme kyllä. Hannele oli
iloinen ja söi monta, mutta Stiina sanoi että se laihduttaa
ja pani oven kiinni. Itketti, kun juuri Stiinaa olin ajatellut. Se on
niin torjuva jotenkin. Välillä huomaan että se
tarkkailee meitä, Karia ja minua, kuin opettaja tai lääkäri.
Mikään ei ole niin kuin ennen. Muistin yhden tapauksen, kun
Stiina oli pieni ja tultiin illalla lastenklinikalta. Taksikuski
alkoi heti räyhätä kipeälle lapselle: ”Jalat
pois penkiltä!” Oli pinna kireällä, takana viisi
tuntia jonotusta ja odottelua taas, aloin kiljua kuskille, älä
sinä ala minun lapselle, noustaanko heti pois kyydistä.
Silloin Kari toppuutteli etupenkiltä meitä kumpaakin,
kuskia ja minua, sanoi rauhallisesti, ettei tätä
keskustelua kannata jatkaa. Stiina oli kalpea ja hiljainen eikä
sen kengissä ollut yhtään kuraa. Se oli Kari siinä
etupenkillä, Perheen Pää. Missä se Kari on nyt,
minäkö sen olen syönyt vai sekö minut?
Toinen erityisen hieno novelli on
”Käpälät”, joka kuvaa Ainon kasvua tytöstä
naiseksi. Päähenkilön nimi viittaa luultavasti
Kalevalaan, koska tuon kuuluisan Ainon tavoin myös tämä
Aino saa tutustua vanhoihin äijiin, jotka käpälöivät
häntä kahvilajonossa, hiplaavat hiuksia ja vitsailevat
teinitytön rinnoista. Todella hieno novelli, joka jokaisen
miehen tulisi lukea. Tältä se tuntuu. Näin
hämmentävää, ärsyttävää,
pelottavaa ja alentavaa se on. Tältä tuntuu pyydellä
jatkuvasti anteeksi kehoaan. Anteeksi, että minulla on pylly,
anteeksi, että rintani kasvavat ja kiinnittävät
huomiosi. Anteeksi, että hetkeksi unohdin kehoni tai pahimmassa
tapauksessa jopa uskaltauduin nauttimaan siitä kuinka se toimii,
miltä se näyttää, miten hyvältä se
tuntuu tässä laiturilla auringonpaisteessa istuessa.
Miehen sanat kouraisivat vatsasta,
häntä alkoi oksettaa. Hän halusi heittää
miehen mereen, mutta jähmettyi vain paikoilleen, ja yhtäkkiä
hän oli taas tietoinen ruumiistaan, sen kahleista, eikä
pystynyt liikkumaan, siirtymään omaan veneeseen, koska
kaikki katsoisivat hänen askeleitaan, hänen raajojaan,
hänen pikku tissiään.
Jos voisin, niin määräisin
tämän novellin pakolliseksi luettavaksi jokaiselle
miehelle. En tiedä missä näitä vanhoja limaisia äijiä
kasvaa, mutta tästä novellista olen hyvin iloinen, niin
vihaiseksi kuin se minut tekikin. Joku muukin on kokenut tämän
kaiken ja vihannut sitä samalla lailla. Joku muukin sanoo ääneen
miten väärin tämä on. Ihana ja tärkeä
novelli, kaikessa kaameudessaan.
Kommentit
Tämän blogin kommentit tarkistetaan ennen julkaisua.