Juha Itkosessa ihaninta on, että
hänellä riittää sanottavaa. Kirjoissa kulkee aina
mukana useampi teema ja tuntuu, että noiden teemojen runsaus
vain lisääntyy kirja kirjalta. ”Kohti”-romaanissaan
Itkonen yrittääkin sitten selittää melko lailla
kaiken, ydinperheen hajoamisesta maailmantalouden kiemuroihin. Itse
rakastan tällaisia kirjoja. Mielestäni on hauskempaa
tähdätä korkealle ja kauas, vetää
yltiöpäisiä yhteyksiä asioiden välille, kuin
pysytellä pienessä ja vaatimattomassa. Toki pienissä
tarinoissa on oma viisautensa, mutta ominta minua ovat tällaiset
isoja moraalikysymyksiä pohdiskelevat laajat teokset, varsinkin
kun ne on näin hyvin kirjoitettu.
”Kohti” on täynnä melko osoitteleviakin vastakkainasetteluja: rehellinen vanhanaikainen yrittäjä, joka rikastuessaan luo toisillekin uusi työpaikkoja / nuori pörssikeinottelija, joka vaurastuu joka kerta tehtaan sulkiessa ovensa, humanisti-sisko / ekonomi-veli, globaali omatunto / oman ydinperheen puolustus jne...
Yksi mielenkiintoisimmista monologeista on Julian puhe ydinperhe-ideologiaa vastaan.
Perhe, Julia ajattelee: ainoa
sosiaalisesti hyväksytty itsekkyyden muoto. Ei, ei ainoa,
sosiaalisesti hyväksytyin. Itsekkyyttä pienryhmissä,
itsekkyyttä pettävän herttaisessa paketissa.
(...)Perheet eivät ainoastaan eristäydy maailmasta, perheet
linnoittautuvat maailmaa vastaan. Omissa pikku bunkkereissaan perheet
varautuvat mielikuvituksellisiin uhkiin. Ei mitään
sääntöjä, minä puolustan perhettäni,
minä saan tehdä mitä tahansa. Ja jotta koko touhu
olisi mahdollisimman irvokasta, kaikki kiihkoilu perheen
merkityksestä on tietenkin täydellisen turhaa:
puolustettava yksikkö on joka tapauksessa tuomittu hajoamaan.
Sama mies joka uhkailee namusetiä karmealla kuolemalla voi
päivänä minä hyvänsä iskeä
baarista vähän nuoremman naisen ja lähteä siihen
kyytiin. Jos mies pitää himonsa kurissa, saman tempun voi
tehdä hänen vaimonsa. Joku sairastuu ja kuolee, jää
raitiovaunun alle, mitä tahansa, ihan mitä tahansa voi
tapahtua, ja vaikkei paljon mitään tapahtuisi aika nyt
ainakin kuluu, lapsi jonka puolesta vaikka kuolisi on kohta aikuinen,
ja minkä vuoksi kaikki nämä vuodet on riehuttu, minkä
vuoksi, eikö epäilys väkisinkin hiivi mieleen?
Ei ole mitään perheitä,
Julia ajattelee, on vain ihmisiä. Kun perheet lakkaavat
olemasta, ihmiset jatkavat elämäänsä. Niin se on,
perheet eivät kestä, ihmiset kestävät, ja siksi
olisi parempi jos perheistä ei pidettäisi niin suurta
meteliä, jos ei vaikka lainkaan edes mietittäisi kuka
kenellekin on sukua.
Vaikka tällä hetkellä
elän itse hyvinkin perhekeskeistä pesänrakennusvimmaani
täytyy sanoa, että yhdyn tässä kohtaa Julian
ajatuksiin täysin. Luulen, että tässä tämän
päivän perhe-ideologiassa ja tietynlaisessa
uuskonservatismissa (vaimot takaisin kotiin, lisää rahaa
vartiointimiehille, alkoholistihoitolat kauas meidän nurkilta)
on takana tunne, ettei mihinkään muuhun voi enää
luottaa. Uskonnot ovat kuolleet ja kommunismi on kuollut, valta
siirtynyt valtioilta noille hankalasti hallittaville ja
ymmärrettäville suuryrityksille, suuria kertomuksia tai
yhteisiä ponnisteluja ei enää oikein löydy. Mihin
sitten sijoittaa ihmisen jatkuva yhteisöllisyyden kaipuu, mistä
saada elämään merkitystä, minkä puolesta
enää taistella? Kätevä vastaus on tietenkin oma
perhe. Meidän tiimi. Olen aikaisemminkin kirjoittanut siitä miten minun perhekäsitykseni on hieman perintestä
ydinperhettä laajempi. Siksi onkin mielenkiintoista nähdä
millaisia muutoksia ajattelussani mahdollisesti tapahtuu
tulevaisuudessa, lapseni synnyttyä. Toivon todella, että
löydän vielä silloin maailmasta muutakin taistelemisen
arvoista kuin vain oma pieni yksikkömme. Saa nähdä.
Pidin Itkosen kirjan miehistä hyvin paljon, isä ja poika elivät ja hengittivät selvästi. Hahmoista ohuimmaksi jäi kuitenkin mielestäni tytär Julia. Hahmo oli luultavasti lähimpänä itseäni tai tuttujani ja ehkä siksi jäi tunne, että hahmosta olisi kyllä saanut irti paljon muutakin. Julia tuntui muita enemmän karikatyyrimäiseltä nuoren hippitytön prototyypiltä, eikä ollut yhtä elävä kuin kirjan miehet. Sen sijaan erityisesti hänen veljensä Jussi oli hyvin mielenkiintoinen ja vivahteikas henkilö.
Kirjan hienoimpia kohtauksia oli ehdottomasti hetki, jolloin Jussin vaimo puhuu tälle suoraa huomiostaan:
Ole kiltti Jussi älä käsitä
väärin, minä tarkoitan vain että ehkä sinä
olet ihan vähän vammautunut, kovettunut jollain tavalla.
Vaimo kertoo kuinka luki lehdestä
muukalaislegioonassa työskennelleestä miehestä, joka
myöhemmin perusti perheen ja eleli normaalia arkea, mutta sai
silloin tällöin omituisia kohtauksia ja kuinka kuvaus
tuosta miehestä muistutti vaimoa hänen omasta miehestään.
Lontoon pörssimaailmassa elänyt Jussi on kovettunut ja
kylmettynyt ja vaimo näkee sen selvemmin kuin muut. Ja silti:
Minä en välitä. Tai
välitän minä, totta kai minä välitän.
Mutta minä tiedän että sinä yrität, minä
tiedän sen, ja minä rakastan sinua, kuuntele nyt tätä,
minä rakastan sinua. Minä tiedän että sinä
rakastat Eliaa. Minä tiedän että sinä rakastat
minua. Minä tiedän että sinä rakastat tätä
yhtä. Ja tiedätkö mitä, se riittää.
Onko tuollaisia vaimoja todella?
Kumppaneita, jotka puhuvat noin suoraan ja silti noin rakastavasti?
Mielestäni tuo kohtaus on ehdottomasti kirjan surullisimpia ja
kauneimpia. Hetki, jolloin toinen näkee suoraa läpi, näkee
miten vammautuneita täällä ollaan ja silti hyväksyy
ja rakastaa. Hetki täynnä armoa.
Kirjan suurimpia teemoja on tietenkin siskon ja veljen kiistely maailmantalouden lainalaisuuksista. Vuosi vuodelta tulen vakuuttuneemmaksi siitä, että haluaisin opiskella kansantaloustiedettä. Ympärilläni on useita ekonomeja ja aina silloin tällöin keskustellessa yritän kääntää aivojani humanisti-vaihteelta toisaalle, mutta helppoa se ei ole. Olen kuullut perusteluja suuntaan ja toiseen niin monta kertaa, lukenut ja keskustellut, mutta siltikään en vielä täysin ymmärrä.
Sinähän tässä uskon
varassa elät. Sinähän tässä olet naiivi.
Vaatii aikamoista luottamusta toimia niin kuin sinä, ostaa ja
myydä, ajatella vain ostamista ja myymistä, ja väittää
vielä että kaikki tämä ostaminen ja myyminen ajan
myötä korjaa kaiken mitä maailmassa on valla.
Verstaaseen Julia uskoo, koulunsa oppilaisiin, heidän
toipumiseensa, mutta että markkinat todella toimisivat, että
vauraus vähitellen valuisi kaikkialle, että köyhyys
pelkällä kaupankäynnillä vähenisi; Julia
katselee ympärilleen eikä jaksa uskoa.
Toisaalta on myös ihanaa lukea
Jussin paatosta siitä, kuinka ”ainoa epäeettinen firma on
firma, joka ei toimi tuottavasti. Firma joka ei tuota voittoa.”
Miten tällaisessa keskustelussa vastakkaiset näkemykset
voivat millään kohdata? Jos haluan ymmärtää
maailamantaloutta täytyykö minun myös hyväksyä
lähtökohdikseni samat periaatteet? Yksi asia joka
keskustelussa tiukkojen ekonomien kanssa ärsyttää
onkin heidän vakaa uskomuksensa siihen, ettei vaihtoehtoja ole.
Markkinoilla on vain yksi tapa toimia ja tuohon toimintaan
puuttuminen on kuin luonnonlakien peukalointia. No jaa, ehkä
tässä vaiheessa voisinkin tehdä uuden vuoden
lupauksen, että luen tänä vuonna ainakin yhden
kansantaloustieteen perusopuksen ja yritän sitten muotoilla
mielipiteeni selkeämmin.
Voi vittu, tätä hän
juuri inhoaa. Epä-älyllisyyttä, epärehellisyyttä,
määrätietoista sokeutta – tapaa jolla kaikki hyvä
keriytyy yhdeksi ihanaksi vyyhdeksi ja paha jää kätevästi
toiselle puolelle. Kansalaisjärjestö: hyvä. Yritys:
paha. Arabit: hyvä. Israel: paha. YK: oikein hyvä.
Amerikka: oikein oikein paha. Jos jossain vastustetaan mitä
tahansa, jos jossain taas vaihteeksi vastustetaan vaikka Eurpoopan
unionia tai IMF:ää, miksi paikalla ovat aina samat naamat,
turkistarhauksen vastustajat ja homoaktivistit ja Palestiinan
ystävät, Greenpeace-tyypit ja polttopulloanarkistit, jos
Helsingissä ollaan kurditkin vielä ja somalit ja
inkerinsuomalaiset, kaikki. Miten ihmeessä nämä asiat
liittyvät toisiinsa? Mikä muu niitä yhdistää
kuin epämääräinen itse julistettu hyvyys,
oikeamielisyys joka alkaa kuvottaa, kerta kaikkiaan kuvottaa?
Hih, Itkonen on kyllä ihana.
Kommentit
Tämän blogin kommentit tarkistetaan ennen julkaisua.